Præambel
De i denne protokol deltagende stater,
som bekræfter, at tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf er forbudt og udgør alvorlige overtrædelser af
menneskerettighederne,
som er overbevist om, at yderligere foranstaltninger er nødvendige for at
opnå formålene i konventionen mod tortur og anden grusom, umenneskelig
eller nedværdigende behandling eller straf (i det følgende betegnet
”konventionen”) og for at styrke beskyttelsen af frihedsberøvede
personer mod tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf,
som erindrer om, at konventionens artikel 2 og 16 forpligter enhver
deltagende stat til at træffe effektive foranstaltninger for at forhindre
tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller
straf på ethvert territorium under dens jurisdiktion,
som anerkender, at staterne har det primære ansvar for at gennemføre
disse bestemmelser, at styrkelse af beskyttelsen af frihedsberøvede
personer og fuld respekt for deres menneskerettigheder er et fælles
ansvar, som alle har del i, og at internationale gennemførelsesinstanser
supplerer og styrker nationale foranstaltninger,
som erindrer om, at effektiv forebyggelse af tortur og anden grusom,
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf kræver
uddannelse og en kombination af forskellige lovgivningsmæssige,
administrative, juridiske og andre foranstaltninger,
som ligeledes erindrer om, at Verdenskonferencen om Menneskerettigheder
fastslog, at indsatsen for at udrydde tortur først og fremmest bør
koncentreres om forebyggelse, og opfordrede til vedtagelse af en valgfri
protokol til konventionen, med henblik på at etablere et forebyggende
system med regelmæssige besøg på steder, hvor personer tilbageholdes,
som er overbevist om, at beskyttelse af frihedsberøvede personer mod
tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller
straf kan styrkes ved ikke-juridiske midler af forebyggende karakter på
grundlag af regelmæssige besøg på steder, hvor personer
tilbageholdes,
er blevet enige om følgende:
Kapitel I
Generelle principper
Artikel 1
Formålet med denne protokol er at etablere et
system med regelmæssige besøg foretaget af uafhængige internationale og
nationale instanser på steder, hvor folk er berøvet deres frihed, for at
forebygge tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf.
Artikel 2
1. Der oprettes en Underkomité til
Forebyggelse af Tortur og anden Grusom, Umenneskelig eller Nedværdigende
Behandling eller Straf under Komiteen mod Tortur (i det følgende betegnet
”forebyggelseskomiteen”), der skal varetage de i denne protokol
fastsatte opgaver.
2. Forebyggelseskomiteen skal udføre sit arbejde inden for rammerne af De
Forenede Nationers Pagt og styres af dennes formål og principper samt af
De Forenede Nationers regler for behandling af frihedsberøvede personer.
3. Forebyggelseskomiteen skal ligeledes styres af principperne om
fortrolighed, upartiskhed, universalitet, objektivitet og uden
forskelsbehandling.
4. Forebyggelseskomiteen og de deltagende stater skal samarbejde om
gennemførelsen af denne protokol.
Artikel 3
Enhver deltagende stat skal på nationalt plan
oprette, udpege eller opretholde en eller flere besøgsorganer til
forebyggelse af tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf (i det følgende benævnt ”den nationale
forebyggende mekanisme”).
Artikel 4
1. Hver deltagende stat skal tillade besøg i
overensstemmelse med denne protokol af de i artikel 2 og 3 anførte
mekanismer på ethvert sted inden for sin jurisdiktion og kontrol, hvor
personer er eller kan blive berøvet deres frihed, enten i medfør af en
afgørelse truffet af en offentlig myndighed eller på dennes opfordring
eller med dens samtykke eller indvilligelse (i det følgende benævnt
”tilbageholdelsessteder”). Disse besøg skal foretages med henblik på
om nødvendigt at styrke beskyttelsen af disse personer mod tortur og
anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf.
2. I denne protokol betyder frihedsberøvelse enhver form for
tilbageholdelse eller fængsling eller anbringelse af en person i et
offentligt eller privat forvaringssted, som den pågældende ikke har
tilladelse til frit at forlade, ved en retskendelse eller afgørelse fra
en administrativ eller anden myndighed.
Kapitel II
Forebyggelseskomiteen
Artikel 5
1. Forebyggelseskomiteen består af 10
medlemmer. Efter den 50. ratifikation eller tiltrædelse af denne protokol
forøges antallet af medlemmer af forebyggelseskomiteen til 25.
2. Forebyggelseskomiteens medlemmer vælges blandt personer af høj
moralsk anseelse, der har bevist deres faglige erfaring på retsplejeområdet,
især vedrørende strafferet, fængselsvæsen eller politivirksomhed,
eller på de forskellige områder, der er relevante for behandling af
frihedsberøvede personer.
3. Ved sammensætningen af forebyggelseskomiteen skal hensynet til ligelig
geografisk fordeling og til, at repræsentationen af de deltagende staters
forskellige kulturformer og retssystemer tages i betragtning på passende
vis.
4. Ved sammensætningen skal hensynet til en afbalanceret kønsrepræsentation
på grundlag af principperne om lighed og ikke-diskrimination ligeledes
tages i betragtning.
5. Der må ikke være to komitemedlemmer, som er statsborgere i samme
stat.
6. Forebyggelseskomiteens medlemmer skal virke i deres personlige
egenskab, skal være uafhængige og upartiske og skal stå til rådighed
med henblik på at tjene forebyggelseskomiteen effektivt.
Artikel 6
1. Enhver deltagende stat kan i
overensstemmelse med stk. 2 indstille op til to kandidater, der har
de kvalifikationer og opfylder de krav, der er anført i artikel 5, og
skal samtidig hermed give detaljerede oplysninger om kandidaternes
kvalifikationer.
2. a) Kandidaterne skal være statsborgere i en af de i denne protokol
deltagende stater.
b) Mindst en af de to kandidater skal være statsborger i den
indstillende deltagerstat.
c) Der må ikke indstilles flere end to statsborgere fra en
deltagende stat.
d) Inden en deltagende stat indstiller en statsborger fra en anden
deltagende stat, skal den søge og få samtykke fra den pågældende anden
deltagende stat.
3. Mindst fem måneder før tidspunktet for det møde mellem de deltagende
stater, hvor valget afholdes, skal De Forenede Nationers generalsekretær
sende et brev til de deltagende stater og opfordre dem til inden tre måneder
at indstille deres kandidater. Generalsekretæren fremsender en
fortegnelse over samtlige således indstillede personer i alfabetisk orden
med angivelse af de deltagende stater, der har indstillet dem.
Artikel 7
1. Medlemmerne af forebyggelseskomiteen vælges
på følgende måde:
a) Der tages først og fremmest hensyn til opfyldelse af de i
protokollens artikel 5 anførte krav og kriterier.
b) Det første valg skal afholdes senest seks måneder efter
ikrafttrædelsen af denne protokol.
c) De deltagende stater skal vælge forebyggelseskomiteens
medlemmer ved hemmelig afstemning.
d) Valg af forebyggelseskomiteens medlemmer finder sted hvert andet
år på et af De Forenede Nationers generalsekretær indkaldt møde mellem
de deltagende stater. Ved disse møder, der for at være
beslutningsdygtige kræver deltagelse af to tredjedele af de deltagende
stater, indvælges i forebyggelseskomiteen de personer, der opnår flest
stemmer og et absolut flertal af de stemmer, der afgives af de tilstedeværende
og stemmeafgivende repræsentanter for deltagerstaterne.
2. Hvis to statsborgere fra en deltagende stat under valgproceduren er
blevet valgt som medlemmer af forebyggelseskomiteen, skal den kandidat,
der opnåede flest stemmer, være medlem af forebyggelseskomiteen. Hvis to
statsborgere har fået det samme antal stemmer, gælder følgende regler:
a) Hvis kun den ene er blevet indstillet af den deltagende stat,
hvori vedkommende er statsborger, skal denne statsborger være medlem af
forebyggelseskomiteen.
b) Hvis begge kandidater er blevet indstillet af den deltagende
stat, hvori de er statsborgere, afholdes en særskilt hemmelig afstemning
for at afgøre, hvilken af disse statsborgere der skal være medlem.
c) Hvis ingen af kandidaterne er blevet indstillet af den
deltagende stat, hvori de er statsborgere, skal der afholdes en særskilt
hemmelig afstemning for at afgøre, hvilken af disse kandidater der skal være
medlem.
Artikel 8
Hvis et medlem af forebyggelseskomiteen dør
eller træder tilbage eller af nogen anden grund ikke længere kan udføre
sit hverv, udpeger den deltagende stat, som indstillede medlemmet, en
anden egnet person, der har de kvalifikationer og opfylder de krav, der er
anført i artikel 5, under hensyntagen til behovet for en passende balance
mellem de forskellige kompetenceområder, til at virke indtil det næste møde
mellem de deltagende stater, med forbehold af godkendelse af flertallet af
de deltagende stater. Godkendelsen betragtes som givet, medmindre
halvdelen eller derover af de deltagende stater svarer afvisende inden
seks uger efter at have modtaget meddelelse fra De Forenede Nationers
generalsekretær om den foreslåede udnævnelse.
Artikel 9
Medlemmerne af forebyggelseskomiteen vælges
for et tidsrum af fire år. De kan genvælges én gang, såfremt de
genindstilles. Funktionstiden for halvdelen af de medlemmer, der vælges
ved det første valg, udløber efter to års forløb; straks efter det første
valg bestemmes navnene på disse medlemmer ved lodtrækning foretaget af
formanden for det i artikel 7, stk. 1, litra d, nævnte møde.
Artikel 10
1. Forebyggelseskomiteen vælger personer til
præsidiet for en periode på to år. De kan genvælges.
2. Forebyggelseskomiteen fastsætter selv sin forretningsorden.
Forretningsordenen skal bl.a. indeholde bestemmelser om, at:
a) forebyggelseskomiteen er beslutningsdygtig, når halvdelen af
medlemmerne plus en er til stede,
b) forebyggelseskomiteens beslutninger træffes med et flertal af
de tilstedeværende medlemmers stemmer,
c) forebyggelseskomiteen mødes for lukkede døre.
3. De Forenede Nationers generalsekretær indkalder forebyggelseskomiteen
til det første møde. Senere møder afholdes på sådanne tidspunkter,
som fastsættes i forebyggelseskomiteens forretningsorden.
Forebyggelseskomiteen og Komiteen mod Tortur afholder deres samlinger
samtidigt mindst en gang om året.
Kapitel III
Forebyggelseskomiteens mandat
Artikel 11
Forebyggelseskomiteen skal:
a) besøge de i artikel 4 anførte steder og fremsætte
anbefalinger til de deltagende stater vedrørende beskyttelse af
frihedsberøvede personer mod tortur og anden grusom, umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf;
b) i relation til de nationale forebyggende mekanismer:
(i) om nødvendigt rådgive og bistå de deltagende stater vedrørende
oprettelsen;
(ii) opretholde direkte og om nødvendigt fortrolig kontakt med de
nationale forebyggende mekanismer og tilbyde dem uddannelse og teknisk
bistand med henblik på at styrke deres kapacitet;
(iii) rådgive og bistå dem ved vurderingen af de fornødenheder
og midler, der er nødvendige for at styrke beskyttelsen af frihedsberøvede
personer mod tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf;
(iv) fremsætte anbefalinger og bemærkninger til de deltagende
stater med henblik på at styrke de nationale forebyggende mekanismers
kapacitet og mandat til at forebygge tortur og anden grusom, umenneskelig
eller nedværdigende behandling eller straf;
c) samarbejde om forebyggelse af tortur i almindelighed med
relevante instanser og mekanismer under De Forenede Nationer samt med
internationale, regionale og nationale institutioner eller organisationer,
der arbejder hen imod en styrkelse af beskyttelsen af enhver mod tortur og
anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf.
Artikel 12
For at gøre forebyggelseskomiteen i stand til
at opfylde sit mandat, som fastlagt i artikel 11, forpligter de deltagende
stater sig til:
a) at modtage forebyggelseskomiteen på deres territorium og give
den adgang til de i artikel 4 i denne protokol definerede
tilbageholdelsessteder,
b) at fremlægge alle de relevante oplysninger, som
forebyggelseskomiteen måtte anmode om, for at vurdere de behov og
foranstaltninger, der bør vedtages for at styrke beskyttelsen af
frihedsberøvede personer mod tortur og anden grusom, umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf,
c) at tilskynde og fremme kontakt mellem forebyggelseskomiteen og
de nationale forebyggende mekanismer,
d) at behandle forebyggelseskomiteens anbefalinger og indgå i en
dialog med den om mulige gennemførelsesforanstaltninger.
Artikel 13
1. Forebyggelseskomiteen tilrettelægger, første
gang ved lodtrækning, et program for regelmæssige besøg i de deltagende
stater med henblik på at opfylde sit mandat, som fastlagt i artikel 11.
2. Forebyggelseskomiteen giver efter samråd de deltagende stater
meddelelse om sit program, således at de ufortøvet kan træffe de nødvendige
praktiske foranstaltninger til, at besøgene kan finde sted.
3. Besøgene gennemføres af mindst to medlemmer af forebyggelseskomiteen.
Medlemmerne kan efter behov ledsages af eksperter, der har udvist faglig
erfaring i og viden om de af denne protokol omfattede områder, og som vælges
ud fra en ekspertliste opstillet på grundlag af forslag fra de deltagende
stater, De Forenede Nationers Højkommissær for Menneskerettigheder og De
Forenede Nationers Center for International Kriminalitetsforebyggelse.
Under forberedelsen af listen kan de deltagende stater ikke foreslå flere
end fem nationale eksperter. Den pågældende deltagende stat kan modsætte
sig en given eksperts deltagelse i besøget, hvorefter
forebyggelseskomiteen skal foreslå en anden ekspert.
4. Hvis forebyggelseskomiteen anser det for hensigtsmæssigt, kan den
foreslå et kort opfølgningsbesøg efter et regelmæssigt besøg.
Artikel 14
1. For at gøre det muligt for
forebyggelseskomiteen at opfylde sit mandat forpligter de i denne protokol
deltagende stater sig til at give komiteen:
a) uhindret adgang til alle oplysninger vedrørende antallet af
frihedsberøvede personer på tilbageholdelsessteder, jf. definitionen i
artikel 4, samt om antallet af steder og deres beliggenhed;
b) uhindret adgang til alle oplysninger angående behandlingen af sådanne
personer samt deres forhold under frihedsberøvelsen;
c) uhindret adgang til alle tilbageholdelsessteder og de dertil hørende
anlæg og faciliteter, dog med forbehold af stk. 2;
d) lejlighed til at føre samtaler uden opsyn eller vidner med de
frihedsberøvede personer, enten personligt eller med en tolk, hvis det skønnes
nødvendigt, samt med enhver anden person, som forebyggelseskomiteen mener
kan give relevante oplysninger;
e) frihed til at vælge de steder, den ønsker at besøge, og de
personer, den ønsker at tale med.
2. Indsigelse mod et besøg på et bestemt tilbageholdelsessted kan kun
fremsættes af uopsættelige og tvingende hensyn til det nationale
forsvar, offentlig sikkerhed, naturkatastrofer eller alvorlig forstyrrelse
af ordenen på besøgsstedet, som midlertidigt forhindrer gennemførelse
af et sådant besøg. En erklæret undtagelsestilstand kan ikke som sådan
påberåbes af en deltagerstat som begrundelse for at gøre indsigelse mod
et besøg.
Artikel 15
Ingen myndighed eller embedsmand må påbyde,
anvende, tillade eller tolerere nogen sanktion mod en person eller en
organisation for at have givet forebyggelseskomiteen eller dens delegerede
oplysninger, hvad enten de er rigtige eller forkerte, og det skal ikke på
anden vis komme en sådan person eller organisation til skade.
Artikel 16
1. Forebyggelseskomiteen giver den deltagende
stat, og når det er relevant den nationale mekanisme, sine anbefalinger
og bemærkninger i fortrolighed.
2. Forebyggelseskomiteen offentliggør sin beretning sammen med eventuelle
bemærkninger fra den pågældende deltagende stat, hvis deltagerstaten
anmoder om det. Hvis den deltagende stat offentliggør dele af
beretningen, kan forebyggelseskomiteen offentliggøre beretningen helt
eller delvis. Oplysninger om personlige forhold må dog ikke offentliggøres
uden udtrykkeligt samtykke fra vedkommende person.
3. Forebyggelseskomiteen fremlægger en offentlig årsberetning om sine
aktiviteter til Komiteen mod Tortur.
4. Hvis den deltagende stat afslår at samarbejde med
forebyggelseskomiteen i overensstemmelse med artikel 12 og 14 eller at
tage skridt til at forbedre situationen i lyset af forebyggelseskomiteens
anbefalinger, kan Komiteen mod Tortur, efter at den deltagende stat har
haft mulighed for at fremsætte sine synspunkter, på
forebyggelseskomiteens anmodning med et flertal af sine medlemmer beslutte
at fremsætte en offentlig udtalelse om sagen eller at offentliggøre
forebyggelseskomiteens beretning.
Kapitel IV
Nationale forebyggende mekanismer
Artikel 17
Enhver deltagende stat skal senest et år
efter, at denne protokol træder i kraft eller ratificeres eller tiltrædes,
opretholde, udpege eller oprette en eller flere uafhængige nationale
forebyggende mekanismer til forebyggelse af tortur på nationalt plan.
Mekanismer oprettet af decentrale enheder kan udpeges som nationale
forebyggende mekanismer med henblik på denne protokol, hvis de er i
overensstemmelse med dens bestemmelser.
Artikel 18
1. De deltagende stater skal garantere de
nationale forebyggende mekanismers funktionelle uafhængighed samt uafhængigheden
af deres personale.
2. De deltagende stater skal træffe de nødvendige foranstaltninger for
at sikre, at eksperterne i den nationale mekanisme har de kvalifikationer
og den faglige viden, der er fornøden. De skal stræbe efter kønsmæssig
ligevægt og en rimelig repræsentation af landets etniske grupper og
minoriteter.
3. De deltagende stater forpligter sig til at stille de nødvendige
ressourcer til rådighed for, at de nationale forebyggende organer kan
fungere.
4. Ved oprettelsen af nationale forebyggende mekanismer skal de deltagende
stater tage behørigt hensyn til principperne vedrørende nationale
menneskerettighedsinstitutioners status.
Artikel 19
De nationale forebyggende mekanismer skal som
minimum have kompetence til:
a) regelmæssigt at undersøge behandlingen af frihedsberøvede
personer på tilbageholdelsessteder, jf. definitionen i artikel 4, med
henblik på om nødvendigt at styrke deres beskyttelse mod tortur, grusom,
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf;
b) at fremsætte anbefalinger til de relevante myndigheder med
henblik på at forbedre behandlingen af og forholdene for frihedsberøvede
personer og for at forebygge tortur og grusom, umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf under hensyntagen til De Forenede Nationers
relevante normer;
c) at indgive forslag og bemærkninger vedrørende eksisterende
eller foreslået lovgivning.
Artikel 20
For at gøre de nationale forebyggende organer
i stand til at opfylde deres mandat forpligter de i denne protokol
deltagende stater sig til at give dem:
a) adgang til alle oplysninger vedrørende antallet af frihedsberøvede
personer på tilbageholdelsessteder, jf. definitionen i artikel 4, samt om
antallet af steder og deres beliggenhed;
b) adgang til alle omlysninger angående behandlingen af sådanne
personer samt deres forhold under frihedsberøvelsen;
c) adgang til alle tilbageholdelsessteder og de dertil hørende anlæg
og faciliteter;
d) lejlighed til at føre samtaler uden opsyn eller vidner med de
frihedsberøvede personer, enten personligt eller med en tolk, hvis det skønnes
nødvendigt, samt med enhver anden person, som det nationale forebyggende
organ mener kan give relevante oplysninger;
e) frihed til at vælge de steder, de ønsker at besøge, og de
personer, de ønsker at tale med;
f) ret til at have kontakt med forebyggelseskomiteen, at sende den
oplysninger og mødes med den.
Artikel 21
1. Ingen myndighed eller embedsmand må påbyde,
anvende, tillade eller tolerere nogen sanktion mod en person eller en
organisation for at have givet den nationale forebyggende mekanisme
oplysninger, hvad enten de er rigtige eller forkerte, og det skal ikke på
anden vis komme en sådan person eller organisation til skade.
2. Fortrolige oplysninger, der indsamles af den nationale forebyggende
mekanisme, er underlagt tavshedspligt. Oplysninger om personlige forhold må
ikke offentliggøres uden udtrykkeligt samtykke fra vedkommende person.
Artikel 22
De kompetente myndigheder i den pågældende
deltagerstat skal behandle anbefalingerne fra den nationale forebyggende
mekanisme og indgå i en dialog med den om mulige gennemførelsesforanstaltninger.
Artikel 23
De i denne protokol deltagende stater
forpligter sig til at offentliggøre og udbrede kendskabet til de
nationale forebyggende organers årsberetninger.
Kapitel V
Erklæring
Artikel 24
1. Ved ratifikationen kan de deltagende stater
afgive en erklæring, der udsætter gennemførelsen af deres forpligtelser
ifølge enten kapitel III eller kapitel IV.
2. En sådan udsættelse gælder i højst tre år. Efter henvendelse fra
den deltagende stat og efter samråd med forebyggelseskomiteen kan
komiteen mod tortur forlænge denne periode med yderligere to år.
Kapitel VI
Finansieringsbestemmelser
Artikel 25
1. Forebyggelseskomiteens udgifter ved gennemførelse
af denne protokol bæres af De Forenede Nationer.
2. De Forenede Nationers generalsekretær stiller personale og øvrige hjælpemidler
til rådighed for forebyggelseskomiteen i det omfang, det er nødvendigt,
for at forebyggelseskomiteen effektivt kan udøve sin virksomhed i henhold
til denne protokol.
Artikel 26
1. I overensstemmelse med Generalforsamlingens
relevante procedurer oprettes en særlig fond, der forvaltes i
overensstemmelse med De Forenede Nationers økonomiske forordninger og
regler, til at bidrage til at finansiere gennemførelsen af de
anbefalinger, som forebyggelseskomiteen giver en deltagende stat efter et
besøg, samt uddannelsesprogrammer for de nationale forebyggende
mekanismer.
2. Den særlige fond kan finansieres ved frivillige bidrag fra regeringer,
mellemstatslige og ikke-statslige organisationer og andre private eller
offentlige enheder.
Kapitel VII
Afsluttende bestemmelser
Artikel 27
1. Denne protokol kan undertegnes af enhver
stat, der har undertegnet konventionen.
2. Denne protokol kan ratificeres af enhver stat, der har ratificeret
eller tiltrådt konventionen. Ratifikationsinstrumenter skal deponeres hos
De Forenede Nationers generalsekretær.
3. Denne protokol kan tiltrædes af enhver stat, der har ratificeret eller
tiltrådt konventionen.
4. Tiltrædelse sker ved deponering af et tiltrædelsesinstrument hos De
Forenede Nationers generalsekretær.
5. De Forenede Nationers generalsekretær underretter alle de stater, der
har undertegnet eller tiltrådt denne protokol, om deponering af ethvert
ratifikations- eller tiltrædelsesinstrument.
Artikel 28
1. Denne protokol træder i kraft den 30. dag
efter datoen for deponeringen af det tyvende ratifikations- eller tiltrædelsesinstrument
hos De Forenede Nationers generalsekretær.
2. For enhver stat, der ratificerer denne protokol eller tiltræder den
efter deponeringen af det tyvende ratifikations- eller tiltrædelsesinstrument
hos De Forenede Nationers generalsekretær, træder protokollen i kraft på
den 30. dag efter deponeringen af statens eget ratifikations- eller tiltrædelsesinstrument.
Artikel 29
Bestemmelserne i denne protokol gælder for
alle dele af føderale stater uden nogen begrænsninger eller undtagelser.
Artikel 30
Der kan ikke tages forbehold vedrørende denne
protokol.
Artikel 31
Bestemmelserne i denne protokol påvirker ikke
de deltagende staters forpligtelser i henhold til eventuelle regionale
konventioner, som opretter et system med besøg på
tilbageholdelsessteder. Forebyggelseskomiteen og de institutioner, der er
oprettet ifølge sådanne regionale konventioner, opfordres til at rådføre
sig og samarbejde med hinanden med henblik på at undgå dobbeltarbejde og
på effektivt at fremme protokollens formål.
Artikel 32
Bestemmelserne i denne protokol påvirker ikke
de forpligtelser, som de deltagende stater har i medfør af de fire Genève-konventioner
af 12. august 1949 og tillægsprotokollerne dertil af 8. juni 1977 eller
den mulighed, som enhver deltagende stat har for at bemyndige Den
Internationale Røde Kors Komité til at besøge tilbageholdelsessteder i
situationer, der ikke falder ind under den humanitære folkeret.
Artikel 33
1. Enhver deltagende stat kan til enhver tid
opsige denne protokol ved skriftlig meddelelse til De Forenede Nationers
generalsekretær, som derpå skal give meddelelse derom til de øvrige i
protokollen og konventionen deltagende stater. Opsigelsen træder i kraft
et år efter, at generalsekretær en har modtaget meddelelsen.
2. En sådan opsigelse frigør ikke den deltagende stat fra dens
forpligtelser ifølge denne protokol med hensyn til en handling eller
situation, som indtræffer før den dato, hvor opsigelsen træder i kraft,
eller til de foranstaltninger, som forebyggelseskomiteen har besluttet
eller måtte beslutte at træffe med hensyn til den pågældende
deltagende stat. En opsigelse har heller ikke på nogen måde indflydelse
på den fortsatte behandling af en sag, som allerede er under behandling i
forebyggelseskomiteen forud for den dato, hvor opsigelsen træder i kraft.
3. Efter den dato, hvor den deltagende stats opsigelse træder i kraft, må
forebyggelseskomiteen ikke påbegynde behandlingen af nye forhold vedrørende
denne stat.
Artikel 34
1. Enhver i denne protokol deltagende stat kan
stille ændringsforslag og fremsende det til De Forenede Nationers
generalsekretær. Generalsekretæren skal derefter give meddelelse om den
foreslåede ændring til de deltagende stater med anmodning om at blive
underrettet, såfremt deltagerstaterne ønsker en konference med det formål
at behandle og stemme om forslaget. Hvis mindst en tredjedel af
deltagerstaterne inden fire måneder efter datoen for en sådan meddelelse
ønsker en sådan konference, skal generalsekretæren sammenkalde
konferencen under De Forenede Nationers auspicier. Enhver ændring, der
vedtages med to tredjedeles flertal af de stater, der er til stede og
afgiver deres stemme ved konferencen, fremsendes af De Forenede Nationers
generalsekretær til alle deltagende stater til godkendelse.
2. Et ændringsforslag, der vedtages i overensstemmelse med stk. 1,
træder i kraft, når to tredjedele af de i denne protokol deltagende
stater har godkendt det i overensstemmelse med deres respektive
forfatninger.
3. Når ændringer træder i kraft, er de bindende for de deltagende
stater, som har godkendt dem, mens de øvrige deltagende stater stadig er
bundet af bestemmelserne i denne protokol og eventuelle tidligere ændringer,
som de har godkendt.
Artikel 35
Medlemmerne af forebyggelseskomiteen og af de
nationale forebyggende mekanismer tilstås de rettigheder og immuniteter,
som måtte være nødvendige for den uafhængige udøvelse af deres
virksomhed. Medlemmerne af forebyggelseskomiteen tilstås de i stk. 22
i konventionen om De Forenede Nationers rettigheder og immuniteter af 13.
februar 1946 anførte rettigheder og immuniteter med forbehold af
konventionens stk. 23.
Artikel 36
Medlemmerne af forebyggelseskomiteen skal ved
besøg i en deltagende stat uden præjudicerende virkning for denne
protokols bestemmelser og formål og de rettigheder og immuniteter, som de
måtte have,
a) respektere den besøgte stats love og regler, og
b) afholde sig fra enhver handling eller aktivitet, der er
uforenelig med den upartiske og internationale karakter af deres hverv.
Artikel 37
1. Denne protokol, hvis arabiske, kinesiske,
engelske, franske, russiske og spanske tekst har samme gyldighed,
deponeres hos De Forenede Nationers generalsekretær.
2. De Forenede Nationers generalsekretær skal fremsende bekræftede
genparter af denne protokol til samtlige stater.
|